
Motoryzacja w dobie pandemii - w jakim kierunku zmierza światowa branża motoryzacyjna?
Światowa pandemia całkowicie zmieniła oblicze wielu branż, w tym także motoryzacyjnej. Odnotowano zmiany w sposobie produkcji, dysednak zauważyć, że większość producentów samochodów szybko zaczęła wdrażać odpowiednie środki bezpieczeństwa, m.in. dezynfekcję i zachowanie odległości społecznej, co pozwala na wznowienie produkcji. Dystrybucja i sprzedaż samochodów odbywa się jednak w zdecydowanie większym zakresie online.
Klienci chętniej szukają informacji na temat samochodu przez Internet niż w salonach samochodowych. Wynika to z faktu, że większość osób chce uniknąć wychodzenia z domu i kontaktu z ludźmi, co ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż samochodów. Firmy motoryzacyjne reagują na to przystosowując swój biznes do wymogów zdalnej obsługi klienta.
Zmiany kulturowe i trendy w samochodach
W czasie pandemii nastąpiły zmiany kulturowe, które wpłynęły na korzystanie z samochodów. Ludzie wolą unikać środków transportu publicznego, które stają się potencjalnymi punktami zakażenia. Samochód prywatny stał się zatem jeszcze bardziej pożądanym towarem. Widać to w sprzedaży samochodów w różnych krajach, które jak na razie wzrosła pewnie z powodu tego trendu. Firmy motoryzacyjne na to reagują m.in. poprzez wprowadzanie na rynek samochodów z dużą przestrzenią wewnętrzną, jak np. SUV-y. Część firm zdecydowała się też na produkcję samochodów dostawczych, co wynika z coraz większego zainteresowania zakupem przez Internet i zwiększonej liczby dostaw towarów na czas pandemii
Motoryzacja powoli przystosowuje się do wymogów zmieniającego się krajobrazu społecznego i gospodarczego. Pandemia przyspieszyła procesy digitalizacji i wprowadziła zmiany w sposobie pracy i bezpieczeństwa. Oczekujemy dalszych zmian w motoryzacji, na przykład w kierunku samochodów autonomicznych i bardziej ekologicznych. Jednakże, na razie wkraczamy w etap przystosowywania się do nowej rzeczywistości i cieszenia się najważniejszą zaletą samochodu – niezależnością i wolnością.